سیستم های مختلف بدن ما در طول زندگی ممکن است آسیب ببیند و یا بیمار شوند و مغز و هورمونهای ما هم از این قاعده مستثنی نیستند.

احتمالا شما هم احساس می‌کنید میل جنسی شما کم شده است یا آنچه قبلا برای شما لذت آور بوده اکنون ناراحت کننده به نظر می‌رسد؟ نگران سلامت جنسی و روابط خود با همسرتان هستید؟ این فقط شما نیستید که چنین نگرانی‌ها یا احساسی دارید؛ خیلی از زنان دیگر هم دچار مشکلات جنسی در برخی مقاطع زندگی خود با همسرشان می‌شوند بر اساس آمار حدود ۴ نفر از ۱۰ زن حداقل یک نگرانی جنسی را تجربه کرده است.

 

ناتوانی جنسی در زنان عمدتا به چهار دسته تقسیم می شوند:

 

1- میل جنسی کم. داشتن میل جنسی کم ، یا گرایش جنسی ضعیف. این شایعترین نوع اختلال جنسی  در میان زنان است.

2- اختلالات انگیختگی جنسی. تمایل شما به عمل جنسی ممکن است دست نخورده باشد، اما شما توانایی برانگیخته شدن یا نگهداری آن در زمان فعالیت جنسی ندارید.

3- اختلالات اوج لذت جنسی. شما دارای مشکل مزمن یا عود کننده در رسیدن به لذت جنسی بعد از انگیختگی کافی جنسی و یا تحریکات مداوم دارید.

4- اختلالات درد جنسی. شما درد در ارتباط با تحریک جنسی یا تماس واژنی دارید.

 ادامه مطلب ...

علائم و نشانه ها

 

مشکل شما به عنوان ناتوانی جنسی در زنان دسته بندی می شود اگر شما یک یا بیشتر از موارد زیر را تجربه کرده اید و یا تجربه نگرانی شخصی به علت آنها دارید:

1-     میل جنسی در شما کم یا وجود ندارد.

2-     شما با فعالیت جنسی برانگیخته نمی شوید یا علیرغم میل جنسی برانگیخته نمی شوید.

3-     شما نمی توانید به اوج لذت جنسی(ارگاسم) برسید.

4-     شما دارای درد در زمان تماس جنسی هستید.

دلایل شایع ناتوانی جنسی در زنان را می توان به موارد زیر خلاصه کرد

 


جسمی
:


مشکلات جسمی که ممکن است علت یا در ارتباط با مشکلات جنسی باشد شامل: آرتریت، مشکلات ادراری یا روده‌ای، جراحی‌های لگن، خستگی، سردرد‌ها، دیگر مشکلات درد دار و اختلالات عصبی مانند‌ام اس است. اغلب دارو‌ها، شامل برخی ضد افسردگی‌ها، داروهای فشار خون، ضد حساسیت‌ها و داروهای شیمی درمانی، می‌توانند میل جنسی را کاهش داده و توانایی فرد را برای رسیدن به لذت جنسی کاهش دهند.

 

درد:
درد به‌ هنگام‌ مقاربت‌ جنسی‌ در زنان‌ می‌تواند حالت‌ راجعه‌ یا دایمی‌ و پایدار داشته‌ باشد. این‌ درد غالباً با اسپاسم‌ عضلات‌ ناحیه‌ مجرای‌ تناسلی‌ و مشکل‌ در مقاربت‌ ارتباط‌ دارد.

v    
درد در ناحیه‌ تناسلی‌ به‌ هنگام‌ فعالیت‌ جنسی‌ (نه‌ لزوماً هنگام‌ دخول‌). -درد ممکن‌ است‌ خفیف‌ یا شدید،

 

v     عفونت‌ آمیزشی‌، از جمله‌ هرپس‌ (عامل‌ تب‌خال‌ تناسلی‌) و سایر ویروس‌هایی‌ که‌ مجرای‌ تناسلی‌ (مهبل‌)، گردن‌ رحم‌، لوله‌های‌ رحمی‌، یا تخمدان‌ را درگیر می‌سازند. 

v    
فشار روی‌ دیواره‌ مجرای‌ تناسلی‌ در اثر تشکیل‌ بافت‌ جوشگاهی‌ به‌ دنبال‌ اعمال‌ جراحی‌ یا اشعه‌ درمانی‌
تشکیل‌ بافت‌ جوشگاهی‌ ناشی‌ از ترمیم‌ پارگی‌ مجرای‌ تناسلی‌ در اثر یا برای‌ زایمان‌ به‌طوری‌ که‌ مجرا را تنگ‌ کند. 

v    
تومور فیبرویید یا سایر تومورهای‌ رحمی‌ 

 

v     آسیب‌دیدگی‌ نوک‌ پیشابراه‌ 


لغزنده‌سازی‌ ناکافی‌ مجرای‌ تناسلی‌ یا کاندوم‌ 

v    
واکنش‌ آلرژیک‌ به‌ دیافراگم‌، کاندوم‌، پا ژل‌ یا فوم‌ ضد حاملگی

v   ‌ 
-خشکی‌ و نازکی‌ دیواره‌ مجرای‌ تناسلی‌ پس‌ از یائسگی‌ 

 

هورمونی:


میزان کم استروژن در زمان انتقال به مرحله یائسگی ممکن است منجر به تغییراتی در بافت دستگاه تناسلی زنانه و پاسخ‌های جنسی شود. لبه‌های پوست که ناحیه تناسلی را پوشانده چروکیده و نازک‌تر می‌شود. یعلاوه، با نازک شدن و کاهش خاصیت ارتجاعی این پوشش، واژن کم عمق‌تر شده، بخصوص اگر فرد از لحاظ جنسی غیر فعال باشد. همچنین ورم و لزجی طبیعی واژن در مرحله برانگیختگی آهسته‌تر صورت می‌گیرد. این عوامل می‌تواند منجر به تماس‌های جنسی دردناک و ناخوش آیند شود و زمان به لذت جنسی رسیدن طولانی‌تر می‌شود.

 

روانی و اجتماعی:


عوامل روانی که موجب یا در ارتباط با مشکلات جنسی است، شامل مشکلات هیجانی مانند اضطراب درمان نشده، افسردگی یا استرس است. استرس کار، استرس از برهم خوردن روابط خانوادگی و یا تنشهای مشابه می توانند منشا ایجاد اختلال در میل جنسی خانمها باشند