میکرونیدلیگ یکی از روشهای محبوب و رو به گسترش در بازسازی و جوانسازی پوست می باشد که امروز بسیار معروف شده است.

میکرونیدلینگ microneedling روشی است که با تحریک کلاژن سازی باعث ترمیم ساختار و عملکرد پوست آسیب دیده و تغییر یافته می گردد. اساس میکرونیدلینگ  بر تحریک پوست بوسیله سوزن های ظریف استوار است.
در میکرونیدلینگ تعدادی سوزن بسیار ظریف و استریل با عمق مشخص به طور همزمان وارد لایه دوم پوست(درم) می شوند. در این زمان سیستم ایمنی بدن فعال شده و سبب افزایش انتشار فاکتورهای رشد و تولید رشته های کلاژن و الاستین و  همچنین افزایش ضخامت لایه اول پوست(اپیدرم) می گردد.
رشته های کلاژن و الاستین در واقع رشته های پروتئینی هستند که وظیفه استحکام و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست را به عهده داشته و عامل اصلی در جوانسازی پوست به شمار می آیند.
میکرونیدلینگ یکی از روشهای کار آمد در جوانسازی پوست و از بین آثار ناهنجاری روی پوست مثل چروک و جای جوش است . ادامه مطلب ... 

سوزهای هایی که برای میکرونیدلینگ سایزهایی بین 0.1 تا 5 میلیمتر دارند که بر اساس زمان شروع و نوع بافت سورنهای ظریف یا بزرگتر استفاده می گردد. شروع کار معمولا با سوزنهای ظریف و هفته ای یکبار است که با ادامه هم سوزنها بزرگتر می شوند و هم ممکن است دفعات استفاده افزایش یابد. بطور کلی بهتر است پوست اول به حالت عادی برگردد بعد سری بعدی شروع شود. میکرونیدلینگ نباید روی پوستی که زخم ، التهاب و یا جوش فعالی دارد بکار برده شود.

 کلینیک های بسیاری امروزه این روش را بکار می گیرند و برای کمک حرفه بهتر است به یک مرکز مجوز دار و یا دکتر متخصص مراجعه شود. در کلینیک ها عمدتا از قلم میکرونیدلینگ استفاده می شود. تعدادی سوزن در کنار هم توسط وسیله برقی (فیلم) با سرعت بالایی به پوست کوبیده می شود و با نفوذ به پوست و سوراخهای ریزی که در درم ایجاد می کند، بافت را تحریک می کنند. در کلینیک ها از سوزنها بزرگتر استفاده می شود که درد و خونریزی جزیی را هم باعث می شود ولی با استفاده از کرمهای بی حسی درد احساس شده کاهش می یابد.



آنهایی که علاقه  یا وقت لازم جهت مراجعه به کلینیک را ندارند، می توانند در خانه و با استفاده از دستگاه کوچکی که درمارولر نامیده می شود اینکار را انجام بدهند. درما رولر یک وسیله کوچک غلطک مانند است که سوزنهای ریزی روی آنها تعبیه شده تا ضمن چرخش روی پوست وارد پوست شوند و پوست را تحریک کنند (فیلم). بهتر است در مصرف خانگی از سوزنهای با طول 0.1 تا 0.75 میلی متر استفاده شود نه بیشتر. درمارولر را علاوه بر پوست صورت برای پوستهای آسیب دیده سایر نقاط بدن هم میشه بکار برد. سورنهای ظریف در باز کردن مجاری چربی و جلوگیری از منافذ باز هم اثرات مفیدی دارد.



درمارولر خانگی چون سورنهای ظریفی دارند سوراخ ریزی ایجاد می کنند و خونریزی هم ندارند. جنس سوزن بسیار مهم و باید از فلزهایی با کیفیت مثل تیتانیوم یا استیل با کیفیت ساخته شود  تا به پوست آسیب نزند. بنابراین موقع خرید باید مواظب جنسهای با کیفیت خیلی پایین بود.

ضد عفونی پوست قبل از شروع و خود وسیله چه قبل از و چه بعد از عمل ضروری می باشد . می توانید از الکل 70 درصد یا ضد عفونی کننده های ویژه خود دستگاه استفاده کنید.
استفاده از سرمهای هیالورونیک اسید و سرومهای ویتامینه با کیفیت و مناسب بعد از میکرونیدلینگ خیلی مهم می باشد و می تواند تاثیر آنرا  بطور چشمگیری افزایش دهد. 

مطالب مرتبط : هشت سوال مهم در مورد میکرونیدلینگ