ناتوانی جنسی را در مردان شامل اختلال در میل جنسی، فعالیت آلت تناسلی و تولید و خروج اسپرم کافی و نرمال است.
 بر طبق اطلاعات ارایه شده از سوی پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده حدود 31% درصد مردان ایرانی اختلال عملکرد جنسی دارند
 و احتمالا آمار غیر رسمی بالاتر از این خواهد بود.

از طرف دیگر بازار شدید انواع قرص ها و داروهای افزایش میل جنسی در ایران نیز خود نشانه ای از وضعیت نامناسب و شیوع بالای اختلالات جنسی است.

چه دلایلی با عث اختلال در میل جنسی و تولید مثل مردان می شود؟

ادامه مطلب ..

1- استرس و اضطراب

بالا بودن سطح استرس و اضطراب در افراد باعث مهار تولید هورمونهای جنسی و کاهش شدید میل جنسی و اختلالاتی مثل زود انزالی و کاهش اسپرم می شود.

سبک زندگی امروزی ، وضعیت اقتصادی نامناسب، استرسهای شغلی بالا، نبود زمان کافی برای استراحت و تفریح، نگرانی مدوام از آینده و استرسهای ناخواسته ای که روزانه جامعه بر افراد تحمیل می کند، باعث شده ایران یکی از جوامع با استرس بالا و پرخاشگر را داشته باشد. طبیعی است که این استرس و اضطراب مدام سیستم تولید مثلی افراد را دچار اختلال خواهد کرد.

حدود ۲۰ درصد از ناتوانی های جنسی نتیجه مستقیم بعضی مشکلات روانی مثل کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و به خصوص استرس و اضطراب  است. در اینجا هیچ مشکل جسمی وجود ندارد  و مرد کاملاً سالم است اما باز هم قادر به برقراری ارتباط نیست. میزان آسایش مرد هم بسیار مهم است. خستگی و بی حوصلگی، مشکلات زناشویی، یا تفکرات منفی نسبت به همسر می تواند به بروز ناتوانی بیانجامد. ناتوانی جنسی که از مشکلات روانی ناشی می شود معمولاً موقتی هستند و فقط تا زمانی وجود دارند که ان مشکل روانی نیز در فرد وجود دارد.

البته با وجود شیوع اختالات بالا که معمولا در مواجهه با شریک زندگی بروز می کند، یک عطش مغزی برای تمایل به زنان دیگر وجود دارد که دلایل دیگری دارد.

2- آلودگی های محیطی

در دستگاه تناسلی مردان تقسیم سلولی برای تولید اسپرم با شدت بالایی در جریان است این ناحیه به مواد سمی و آلودگی های وارد شده از محیط حساسیت بالاتری دارد. آلودگی هوا، آب، غذا رنگ و مواد شیمیایی لباسها و دیگر موارد همه می توانند بعنوان منبعی برای آسیب زدن به دستگاه تولید مثلی باشند. آلودگی ها همچنین می توانند جریان طبیعی تولید هورمونهای جنسی را نیز دچار اختلال کنند.


3- تغذیه نا مناسب و کمبود ویتامینهای مورد نیاز

بنابه به سطح بالای فعالیت در ارگانهای جنسی این اندامها باید مواد مغذی و ویتامینها را در سطح بالاتری دریافت کنند کمبود ویتامینهایی مثل گروه ویتامیهای B، ویتامینE و مواد معدنی مثل زینک (روی) می توانند عاملی برای اختلالات تولید مثلی باشند .


4-
 بیماریها

طبق تحقیقات پزشکی  درصد بالایی از ناتوانی های جنسی از عواقب ابتلای افراد به دیابت، بیماری های کلیه، سفت شدگی بافت ها، اختلالات غدد، بیماریهای آوندی، فشار خون بالا و همچنین بیماری های اعصاب می باشد. بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کلیه افراد مبتلا به دیابت دچار ناتوانی جنسی هستند. ممکن است که ناتوانی جنسی علامتی برای ابتلای شما به بیماری جدی تر باشد که از آن خبر ندارید


5- داروها
برخی از داروها که برای درمان فشار خون، زخم معده، افسردگی، سرطان پروستات و همچنین داروهایی که برای جلوگیری از طاسی و کمک به رژیم های غذایی استفاده می شوند ممکن است عوارض جانبی مثل ناتوانی جنسی داشته باشد. در اینگونه موارد این ناتوانی جنسی فقط تا زمانی که از این داروها استفاده می کنید طول میکشد.